Chris Hall over zakendoen in het buitenland

Vorig jaar nam Bynder het Belgische LumaCloud, een geïntegreerd marketing-asset-management-platform, over en vestigt zichzelf in het Amerikaanse Boston. Chris Hall, directeur van deze online onderneming: “Als je digital asset management tools aanbiedt, moet je de Amerikaanse markt op. Ze zijn daar zoveel verder qua businessmodel en er gaan tientallen miljarden dollars in om. In Europa staat deze markt nog in de kinderschoenen en praten we over investeringen van ‘slechts’ honderden miljoenen euro’s. Een kantoor in Boston was voor ons dus een logische stap.

In een achtbaan

Chris: “Bynder groeit met 500 procent per jaar. In de ondernemersmix is dat een extra dimensie, want alles groeit exponentieel. Daarom kijken we altijd een jaar vooruit. Maar ook dan ben je alweer vijf keer groter. Anticiperen is dus lastig, het voelt alsof je in een achtbaan zit. Aan de andere kant is het natuurlijk ook een uitdaging en interessant om te zien hoe die groei doorzet.” Om personeel aan te trekken, focust Bynder zich op de verschillen tussen hen en de Amerikanen. “Qua salaris kunnen we niet concurreren met de Verenigde Staten. Een goede verkoper verdient daar bij wijze van spreken miljoenen. Daarom richten wij ons op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan vakantiedagen; we bieden de meeste vrije dagen van alle techbedrijven in Boston. En dat is dan nog minder dan het gemiddelde in Nederland. Daarnaast vliegen we alle Amerikaanse collega’s naar Amsterdam om kennis te maken met ons team en om cultuur op te snuiven. Dat slaat aan.”

Nederlandse voorzichtigheid met Amerikaanse ambitie

Zakendoen in Amerika is volgens Chris wat veel mensen ervan zeggen: groot, snel, maar tegelijkertijd ook risicovol. Er gaat veel geld in om. “Het is een heel ander spel en dat maakt het uitdagend. Ondernemers weten dat zakendoen gaat om geld verdienen. Business wordt je hier gegund. Amerikanen beschouwen verkopen als een kunst en dat zie je terug in hoe bedrijven georganiseerd zijn; een idee wordt eerst vermarkt en verkocht, pas daarna wordt over het product zelf nagedacht. Teams bestaan dan ook vaak voor 80 procent uit sales- en marketingmedewerkers en voor 20 procent uit productontwikkelaars. In Nederland werkt het juist andersom. Nederlanders zijn vaak snel onder de indruk van dat enorme Amerikaanse salesapparaat. Daardoor denken we meestal dat het product ook goed is. In de praktijk is dat echter niet altijd zo. Het is vaak de buitenlaag die op orde is. In ons eigen bedrijfsmodel proberen we onze Nederlandse voorzichtigheid te combineren met Amerikaanse ambitie. Hierdoor kunnen we groeien.”

Kosten voor de baat

Ondanks de overtuigende groei van Bynder had het bedrijf moeite om een bank te vinden die voldoende comfort had bij hun businessmodel. Chris: “Wij verkopen onze software als een service, dus op basis van licenties. Onze klanten betalen een maandelijkse fee, waardoor onze inkomsten over een langere periode verspreid zijn. Op het moment dat we een contract afsluiten, lijkt het hierdoor alsof we verlies maken, maar dat is niet zo. We hebben klanten die tonnen per jaar betalen, alleen wordt dat bij aanvang van een contract helaas niet als omzet gezien. Nog niet alle banken kunnen uit de voeten met dit businessmodel. Gelukkig werken we nu samen met een bank die het Model wel kent.”

Gegarandeerde groei

Om een banklening en -garantie aan te trekken, maakt Bynder gebruik van de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO). Met de GO-regeling geeft de overheid een garantie van 50 procent op de financiering. Dit verlaagt het risico voor de bank en vergroot de mogelijkheden voor bedrijven om geld te lenen. Zo worden bedrijven met een hoger risico geholpen. Chris: “Het traditionele boekhouden kijkt naar resultaten uit het verleden maar dat past naar mijn idee niet meer zo bij deze tijd. Financieren begint wat mij betreft bij het omarmen van dit nieuwe businessmodel.”

Unicorn worden

Chris: “Wij zijn een van de snelst groeiende techbedrijven in de Benelux en hebben op dit moment 200 mensen in dienst. De ambitie is om met Bynder een zogenaamde unicorn te worden: een jong techbedrijf met een waardering van meer dan één miljard euro. Daarvan zijn er maar een paar in Europa. Voor ons is dat echt een mijlpaal. Daarnaast willen we onze branche definiëren. Hiermee bedoel ik dat je automatisch Bynder zegt als je praat over branding automation. Met Bynder willen wij dé tool bieden waar geen marketingteam meer zonder kan. We willen een revolutie in brand management creëren, door het voor bedrijven een stuk makkelijker te maken om hun brand te managen. We hebben hiervoor al het beste product, nu de bekendheid nog.”


Over Label A en Bynder

Online onderneming Label A bestaat sinds 2008. In 2010 introduceerde het bedrijf de startup Bynder: een branding automation tool. Met de Bynder Brand Portal kunnen bedrijven hun manuele werkzaamheden rondom een merk automatiseren. Van het managen van creatieve projecten en het bewaren van media en productinformatie tot het genereren van drukwerk. Bynder nam in 2014 het Belgische LumaCloud over en bedient inmiddels wereldwijd klanten met Software as a Service (SaaS). Label A heeft 200 medewerkers in dienst, waarvan er 108 werkzaam zijn voor Bynder. Bynder heeft kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de Verenigde Staten. Per jaar zetten Label A en Bynder zo’n 15 miljoen euro om.